Wednesday, January 27, 2010

Sotong paprik

Teringin makan sotong,nak makan kat kedai takut tak menepati citarasa. Kalau masak?? heheheh ni first time kai masak sotong. kekekekeke Hasilnya jeng jeng jeng


Bahan2:

1. Sotong
2. bawang putih (diketuk)
3. Cili padi
4. Sos cili,sos tomato,sos tiram
5. Kicap manis,kicap masin
6. Serai (diketuk),daun limau purut
7. Sayur (kubis bunga,carrot)
8. Garam,air

Cara2 nya :

1. Cuci sotong sehingga bersih,kemudian rebus tanpa air dalam periuk dalam beberapa minit
2. Panaskan minyak, tumiskan bawang putih hingga naik bau kemudian masukkan cili
3. Masukkan semua jenis sos, serai dan air secukupnya kemudian masukkan sotong
4. Kacau sehingga rata dan tutup sekejap dalam 5 - 7 minit dgn tudung kukus, biar masak serata kemudian kacau lagi. Bila dah agak-agak masak, boleh masukkan daun limau purut dan sayur2 campur.
5. SIAP!!!!!

// Terima kasih untuk kawan2 fb yang bagi kai banyak resipi untuk sotong paprik ni :)

SELAMAT MENCUBA!!!!!

8 comments:

Peri PiA said...

yeyyy,tayunk dia post kat sini :)

Khayrany Fadzlyny Hussin said...

heheheh nanti bleh ler masak plak

cik EPAL said...

sedapnyaaa..terliur tengok :D

ﮐذﻣﯥﺮﺍﭬﮐﺎﺮ ; cRazYgUrL ^ kaZmi3rAfkAr said...

pernah buat paprik ayam... tapi terlebay masam pla..

nampak besh je paprik sotong ni..

tq share receipe...

Khayrany Fadzlyny Hussin said...

cik epal try ler masak..

ow,terlebih letak sos kot

ynadona said...

rebus tnpa air tu cemane sis kai?

norraien said...

sejak mak g umrah ni saye kene masakkan utk adek2 saye..
makanya nk try resepi akak khai..
hikhik

Liana Manan said...

ha ah ler kai... camne nak rebus tanpa air? nak try ler resipi nih. lum penah lg wat paprik...