Friday, March 15, 2013

Kelebihan zikir munajat

Pasangkan zikir ataupun bacaan surah kepada anak ketika anak hendak tidur. Ia sangat bagus,lembut hati anak. Kita amalkan perkara yang baik dalam mendidik anak kita Insyaallah. Alhamdulillah Akyd pandai berzikir, kalau nak tidurkan dia kadang2 dia sendiri yang akan start baca ataupun ketika sedang hendak tidurkan adik dia. Sekadar berkongsi dengan kawan2 ,Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah.

1. Zikir yang paling utama dan tinggi darjatnya ialah "La-ilahaillallah" ertinya "Tiada Tuhan Yang Sebenarnya Melainkan Allah". Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Zikir yang paling utama ialah "La-ilahaillallah" dan doa yang mulia ialah "Al-Hamdulillah".

 2. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Perbaharuilah Iman kamu !!!. Para sahabat bertanya bagaimana caranya memperbaharui Iman kami? Jawab Baginda, perbanyakkanlah ucapan "La-ilahaillallah".

3. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Ucapan Subhanallah itu memenuhi setengah mizan (timbangan) dan ucapan Al-Hamdulillah memenuhinya dan "La-ilahaillallah" tiada dinding antaranya dengan Allah s.w.t.

4. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Barang siapa mengucapkan "La-ilahaillallah" tujuh puluh ribu kali, maka sesungguhnya ia telah menebuskan dirinya daripada Allah s.w.t."

5. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Siapa yang mengucapkan "Subhanallahi Wabihamdihi" sekali, akan ditanamkan baginya satu pohon di syurga jika mengucapkannya seratus kali dicatatkan baginya seribu kebajikan dan digugurkan daripadanya seribu kali kejahatan."


Dua Video Kyd mengalunkan Zikir Munajat ketika umurnya 2 tahun dan 2 tahun 5 bulan.




 

No comments: