Thursday, November 26, 2009

Rahmat disebalik Dugaan

Daun bin Hind berkata: Aku bermimpi seolah - olah hari kiamat telah tiba, semua manusia dikumpulkan untuk menghadapi hari perhitungan amal, pada waktu itu aku diperintahkan untuk mendekati perhitungan amalku, maka aku meletakkan amal kebaikanku pada timbangan yang sebelah dan amal keburukanku di sebelah lain, maka aku melihat amal keburukanku lebih berat daripada amal kebaikanku, sungguh pada waktu itu aku kebingungan. Dalam keadaan demikian, tiba - tiba diberikan kepadaku sesuatu (kain putih), lalu diletakkan pada timbangan amal kebaikanku, lalu menjadi beratlah timbangan amal kebaikanku. Kepadaku ditanyakan: Tahukah kamu apakah itu? Aku menjawab: Tidak. Maka diterangkan kepadaku, bahawa itu adalah anakmu yang gugur pada waktu dikandung oleh ibunya dahulu.

Muaz berkata, telah bersabda Rasullullah SAW yang maksudnya:
"Demi zat yang diriku di tanganNYA, sesungguhnya bayi yang gugur pasti akan menarik ibunya untuk memasuki syurga, jika ibu berharap pahala keranaNYA." (HR. Ibn Majah & Darimi)

Dari Ali bin Abi Talib ra sesungguhnya Rasullullah SAW bersabda yang maksudnya:
"Sesungguhnya bayi yang gugur itu akan menuntut Tuhan jika orang tuanya dimasukkan ke dalam neraka, maka dikatakan kepadanya: Wahai bayi yang gugur! Masuklah orang tuamu ke dalam syurga." (HR. Ibn Majah)

Dari Abu Hurairah, sesungguhnya Rasullullah SAW telah bersabda yang maksudnya:
"Bayi yang gugur yang telah mendahului - ku adalah lebih aku sukai daripada seorang ahli perang yang aku tinggalkan di belakangku." (HR. Ibn Majah)


//Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya.. Selamat hari raya haji semua

8 comments:

Nadia Yuna said...

Salam sis. Selamat hari raya

JMR said...

setuju2..stiap yg blaku pasti ada himahnya...

Nurul Harun said...

selamat hari raya sis. :)

tintin said...

btol2..ade hikmah di sebalik kejadian..

busyuksayang said...

dik, sabar ya..sesungguhnya dia lebih tahu apa yg terbaik buat kita...ketahuilah, telah byk airmata yg kakak tumpahkan utk kebahagiaan hari ini...teruskan berusaha & berdoa...moga tiada lagi kedukaan yg teramat selepas ini *hugs*

Baiti @ Mizz Zizee said...

sabar kai...insyaallah ader rezeki tak kemana pun..bak kater Dr.Fadzilah kamsah..."mungkin ader sbb mengapa seseorg itu tak dikurniakan zuriat lagi..mungkin sbb persediaan,kewanggn,atau mcm2...ala kai tak sekarg mungkin satu hari nnt ader la tue rezeki kai...sabar n byk2 berdoa

Norzawani Zulkeplee said...

Sedih bace entry ni...teringat
dulu wani ade jugak..nak masuk 4 bulan..die pergi.. :(

Wan Adawiyah said...

ermmm bgs skali yea memberi sedikit semangat kepada saya..my baby almost 3months